vrijdag 25 juni 2010

EHBO cursus

Al zo’n tien jaar ben ik in het bezit van de homeopatische huis- en reisapotheek. Destijds gekocht bij Marja, mijn klassiek homeopaat waar ik tot aan de dag van vandaag nog steeds regelmatig kom. Voor de kids en vooral ook voor mezelf.

Een aantal weken geleden zag ik in haar praktijk een briefje over een EHBO cursus: Acute Praktijk met Homeopathie. Omdat ik de wonderlijke effecten van het toedienen van de middelen uit de homeopathische EHBO trommel reeds herhaaldelijk heb ervaren sprak me dit wel aan. Een avondcurcus waarin uitleg over en gebruik van de middelen zou zeker wat toevoegen.

Het was gisteren een leerzame en interessante avond en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn EHBO trommel eigenlijk veel te weinig gebruik. Ik heb hem nu een plek in het keukenkastje gegeven en zal hem na deze heldere uitleg en instructies zeker vaker gaan gebruiken !!!

In een de EHBO doos zitten 37 buisjes met verschillende soorten globules (korreltjes) en een flesje Hypercal (homeopatische jodium) Bij de doos hoort een uitgebreide handleiding waarin alle middelen uitvoerig beschreven worden; de wijze van gebruik en wanneer en op welke manier welk middel. Je kan namelijk in een bepaalde acute fase (bijv. wespensteek) een korreltje onder de tong laten smelten. In de meeste gevallen maak je een ruikdosis. Een klein flesje met 35% alcohol waarin 1 globule wordt opgelost. Eenmaal ruiken is één dosis. Afhankelijk van de situatie, 3-5 maal schudden en licht ruiken. Een andere mogelijkheid van toedienen is het bereiden van een verdunde dosis of ook wel de glasmethode. Je neemt een glas met gekookt en afgekoeld water. Je doet er een korreltje in en wacht tot het opgelost is, even omroeren en een slokje nemen. Nog een manier is om een globule op te lossen in 100cc water en waarvan je na het roeren een theelepeltje neemt. Hoe acuter de klacht hoe vaker het middel mag worden ingenomen.

De vooroordelen over homeopathie vind ik nog steeds onbegrijpelijk.
Ik vind het jammer als vertegenwoordigers van de reguliere zorg zich helemaal afkeren van wat zij als zweverig en ongefundeerd bestempelen. Ongefundeerd is de alternatieve geneeskunst / kennis volgens mij alleen maar omdat de reguliere zorg / instellingen zich niet of nauwelijks de moeite hebben genomen om wetenschappelijk onderzoek te doen naar andere behandelmethoden. Ik ben een groot tegenstander als mensen uit de alternatieve hoek zich afkeren van de reguliere zorg. Ik ben van mening dat een combinatie van beiden voor veel mensen een perfecte match zou kunnen zijn waarin veel te bereiken valt. De homeopathie betrekt heel het mens-zijn. Daar zijn de middelen ook op gericht en dat alleen al geeft mij een goed gevoel !!!

1 opmerking:

  1. Klinkt allemaal interessant Anita. Ik ben zelf helemaal niet bekend met homeopathie. Moet je me toch eens laten zien, jouw eigen apotheek. Ik wil daar wel wat meer van weten.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)