donderdag 2 september 2010

Koekjes bakken

Al een aantal weken zien en merken we de eerste voortekenen van de naderende herfst. Er valt steeds meer "rommel" uit de bomen en de bloemen in de bakken en manden worden minder mooi. De avonden en ochtenden zijn kil. De verwarming gaat af en toe weer aan. Het is vaak regenachtig met afwisselend wat zon en wolken en steeds vaker wat grijs en triest. Het wordt weer tijd om de kneuterige gezelligheid binnen te zoeken. De waxinelichtjes aan, een mooi boeketje en een extra kussen en plaid hier en daar. Maarre natuurlijk hoop ik stiekem op nog een paar hele mooie nazomer-dagen !!!

Op deze regenachtige donderdagmiddag besluit dochterlief haar kennis van banket maar eens in de praktijk te brengen. Ze volgt op het ROC namelijk de opleiding Brood & Banket. Alle ingrediënten en nog wat gebruiksbenodigheden zijn reeds gekocht. Ze gaat fanatiek aan de slag om kruimeldeeg te maken. Daarna de vormen uitsnijden, het bestrijken met ei en niet te vergeten de amandelen. Alles loopt volgens planning. Na een uur komt de geur van vers gebakken koekjes ons tegemoet. Mmm zo heer-lijk !!!

Het water loopt me in de mond. Brian komt thuis uit school. Koffie en thee gezet en even later zitten we met ons viertjes (Loes is er ook) lekker te smullen van een schaal met warme amandel-pitmoppen en botermoppen. Niet een, niet twee … WOW wat lekker ;-)  Neuh het past helemaal niet in mijn BIO-HCG dieet waarmee ik bijna aan het eind ben. Vandaag heb ik me echt vreselijk "misdragen" hihi


7 opmerkingen:

  1. Die zien er lekker uit! Ik kom volgende week de dolce gusto proeven! Komt donderdag of vrijdag gelegen?

    Liefs Jorien..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marian van der Voort2 september 2010 om 23:33

    Ziet er heerlijk uit, dat heeft je dochter goed gedaan! Mijn zoon heeft ook brood&banket gedaan op school een aantal jaren geleden.
    Heerlijk koekjes en gebal nam hij altijd mee, en elk weekend bakken in de keuken. Ik vergeet nooit zijn zelfgemaakte saucijzenbroodjes...daar kan de HEMA niet tegenop. Gewoon lekker van genieten hoor... ik las al morgen worden het appeltjes. Succes.

    groetjes Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jaaaah...herfst en bakken, da's toch een hemelse combinatie! Ik houd d'r van, mijn favoriete seizoen. De belofte van de winter in de lucht, kneuteren in huis en bakken...veel bakken. Ik zal me ook vreselijk moeten inhouden, want low-carb en koekjes gaan ook niet samen. Maar dan snuif ik maar wat harder die heerlijke lucht in! hahaa...

    Enneh Aniet,als je dan tóch een keer in de fout gaat, wél genieten en geen spijt hebben!
    Als je je daarna weer "keurig" gedraagd, komt het allemaal goed. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Jorien, ik wacht even de therapiekaart van Het Roessingh af voor komende week (komt vandaag per post) en mail je dan even. GEZELLIG !!!

    @Marian Als Solim praktijklessen op school heeft brengt ze inderdaad ook wel eens wat lekkers mee. Tijdens haar stage zie ik helaas nooit wat voorbij komen ;-) Ik vind het ook veel leuker als ze thuis aan het "rommelen" en uitproberen gaat. Het geeft een hoop troep maar veel gezelligheid !!! Eigengemaakte saucijzenbroodjes ?? Mmm ik zal eens een visje opgooien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Nien goedemorgen, zie dat we tegelijk aan het krabbelen zijn hihi Wat mag je wel bij de koffie?! Een appeltje ;-) Jaah jouw seizoenen komen er weer aan. Ik houd ook wel van de herfst maar de winter duurt me altijd veel te lang. Ik GENIET wel heel erg van de gezelligheid binnen !!!

    Nouh ik ga mijn fout vandaag echt herstellen met een appeldag. Het begon vorige week al met de bruiloft van Marisa en de hele week door af en toe wat door de vingers gezien. Nu even op de rem. Zou toch zonde zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zien er goed uit!! Dat heeft Solim goed gedaan zeg! Heerlijk...dat gekneuter in huis!
    Ze zijn vast en zeker al óp!! ;-)
    Fijne dag! x-x-x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Foeifoei Aniet!! hihi Maar die geur is toch ook niet te weerstaan! Druilerig weer, kaarsjes aan, wat moet het gezellig zijn geweest daar bij jouw in de keuken! Je hebt er van genoten, dat is ook heel wat waard!
    Die kilootjes komen wel weer in evenwicht!

    Complimenten voor Solim..het water loopt mij uit de mond!

    Haha, Zazoe was deze week helemaal in haar element, maar dit weekend mogen wij nog even genieten hoor?!

    Fijn weekend!

    Dikke kus, veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)