donderdag 19 april 2012

Open communicatie en de regie in eigen hand

Soms lees je ineens iets waarvan je denkt yes !!! Het UMC St. Radboud stelt binnenkort het patientendossier open. Patienten hebben via internet de mogelijkheid inzage te verkrijgen in hun eigen medische gegevens.

Het is niet meer nodig om tussen de wandeling van de ene naar de andere afdeling snel even het dossier in te lezen ;-) of om te vragen of je uberhaupt inzage mag. Natuurlijk is het je goed recht maar in de praktijk is het niet altijd zo vanzelfsprekend. Per ziekenhuis verschillend en elke arts reageert anders.

Zo hebben we onlangs bijna 3 maanden gewacht op een kopie van het volledige medische dossier (inclusief CD roms van de scans) van manlief.

We vinden het allebei belangrijk om de regie in eigen hand te houden.
Een open communicatie komt een behandeling alleen maar ten goede. Ongetwijfeld zullen de meningen hierover verdeeld zijn.

Gewoon achter je PC thuis met een klik op de knop inzage in je eigen medische gegevens: wat ons betreft een geweldige stap voorwaarts. Die mogelijkheid bestaat maar het moet natuurlijk niet ...

Lezen jullie even mee op onderstaande link:
UMC St Radboud Nijmegen - April - UMC St Radboud stelt binnenkort patiëntendossier open en lanceert online communities

26 opmerkingen:

  1. het is idd super als dat kan
    heb het met jan ook wel eens gehad dat ze me aan keken toen ik vroeg of ik even inzag mocht in bepaade dingen, heb ze uit eindelijk wel gekregen hoor maar je merkte gelijk dat het niet de normale gang van zaken was in het ziekenhuis
    liefs annika

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi als dit mogelijk is .Ik vroeg zo'n 23 jaar geleden om een dossier en kreeg dat ook ,alleen was er veel informatie uitgehaald.Dan vraag je jezelf toch af waar dat voor nodig is en begint het gekissebis over wat je als patient wel en niet ter inzage mag hebben.Ik hoop dat het nu beter geregeld is
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ooit een onderzoek laten doen bij PreScan, daar krijg je fijn een map mee met alle uitslagen en ook een kopie van MRI en CT scan. Zo zou 't overal moeten en kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je inzage hebt, als je dat wilt.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het betreft toch jezelf en dan lijkt het mij fijn om te weten wat er in je dossier staat; dit is dus zeker een stap in de goede richting, hopen dat er meer gaan volgen.

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het een moeilijk onderwerp en zou niet weten wat ik zou willen. Gelukkig is het niet aan de orde.
    @Inge: in Frankrijk -waar ik woon- is het normaal dat je je röntgenfoto en papieren direct mee krijgt, nadat je direct de uitslag hebt ontvangen.

    Bisou
    Franca

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel fijn voor jullie....zeker als de behoefte daar is......knuffelllll !! van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het ook gelezen en vind het een hele vooruitgang.Het is lang niet altijd vanzelfsprekend om het in handen te krijgen, of er moet met handtekeningen eerst toestemming worden gegeven of er moet iemand bijzitten als je het wilt lezen. En dat leest weer niet rustig.
    Nu kun je heerlijk thuis op je gemak kijken. Hopelijk volgen meer ziekenhuizen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jeannette Doomernik19 april 2012 om 18:51

    Ik vind het ook een hele verbetering, het is iets persoonlijks wat voorheen in vreemde handen bleef. Fijn weekend samen met je gezinnetje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg fijn, een hele vooruitgang!

    Groetjes,
    Esther

    Ps: Sinds kort staat mijn webwinkel op facebook. Help je mij mee om mijn winkeltje
    te laten groeien? Klik dan even op 'vind ik leuk' ...daar doe je me een groot plezier mee!
    www.facebook.com/brocanteriederdijk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Al weet ik niet precies hoe het er uit ziet, ik kan me wel goed voorstellen dat jullie dit heel prettig vinden. De informatie moet alleen wel helder zijn en geen vragen of ongerustheid oproepen, want daar zou ik dan weer niet op zitten te wachten.

    Een fijne avond gewenst, Anita! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Openheid is altijd goed. En ik ken dat wel, gauw even kijken als je van de een naar de andere afdeling loopt:) Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lilian verweire19 april 2012 om 19:26

    Kijk dat is nu eens een goede vooruitgang in de medische wereld. Jammer dat dit nog maar het begin is, en nog niet alle ziekenhuizen hier aan meee doen.
    Maar voor jullie toch een grote stap vind ik.
    Houden jullie maar lekker de touwtjes in eigen handen, zoals wij zeggen.
    Liefs Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is iid een hele vooruitgang , het lijkt me voor patienten heel prettig om het thuis eens rustig doortekijken !!
    Hopen dat er meer ziekenhuizen zullen volgen !!

    Goed weekend en groetjezzz Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als je zoals jullie midden in de medische wereld zit dan kan ik me goed voorstellen hoe fijn het is wat er in je dossier staat. Jaren geleden hebben we ook vaak moeten vechten om foto's of uitslagen van manlief en dat is frustrerend.
    Voor jullie dus een heerlijk gevoel, dus op naar je dossier.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Anita,
    Dat vind ik nog eens een goeie stap vooruit. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je nog ´toestemming´ moet vragen om je eigen gegevens in te kijken...
    Op deze manier blijf je toch veel beter op de hoogte van je eigen lijf en wat daarmee gebeurt of gebeurd is...
    Hopelijk gaat elk ziekenhuis dit op korte termijn regelen...
    Ik wens jullie alvast een heel mooi weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dit is zeker iets waar je bij je luid YES roept. Eindelijk zou ik bijna zeggen. Hoop dat deze mogelijkheid bij alle ziekenhuizen standaard zal worden in de toekomst. Het is toch te zot voor woorden dat je af en toe krom moet liggen om je eigen dossier onder ogen te krijgen. En zoals je schreef dat julie onlangs drie maanden hebben moeten wachten op gegevens, eigelijk schandalig te noemen.
    Ben er helemaal voor, en een ieder kan zelf kiezen om er eventueel iets mee te doen.

    Een zeer positieve ontwikkeling,

    Liefs
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Klinkt goed, nu snel invoeren..alles thuis rustig kunnen nalezen zou een uitkomst zijn!
    Fijne avond, groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja daar ben ik zeker voor...het gaat toch over je gezondheid!
    Gezondheid is het grootste goed wat er is, en daar wil je alles over weten.
    Dit is alvast een stapje in de goed richting...nu Moeten...de andere ziekenhuizen
    dit voorbeeld gaan volgen..
    Helderheid en openheid is goed voor iedere mens..

    Liefs en goeds,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn zeg! En eigenlijk toch ook niet meer dan logisch dat je je eigen dossier mag inzien?!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel goed Anita, dat is een geweldige stap vooruit. Je moet inderdaad de regie in eigen hand houden , een ander is daar veel makkelijker in. Zorg voor jezelf.
    Lieve groet van Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een mooie vooruitgang!
    Transparantie/ openheid van zaken is zo belangrijk .....

    Fijn weekend verder!!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha lief mens,

    Superlief berichtje van jou! Dikke kus terug op je neus!Je hebt gelijk over de Happines...vol creativiteit!Op een gezonde inspirerende manier. Zo bedoelde ik het ook eigenlijk.Je agenda was èèn van de eerste aanzetjes tot een nieuwe weg, vergeet ik nooit meer.Ik ben al eerder op dit pas geweest...een jaar of 10 geleden...toen heb ik ook veel spirituele schilderijen gemaakt,heel mooi om te doen,maar ik kon ze niet kwijt hier in huis,ben toen ineens de brocante kant op gegaan, ook heel leuk en een heerlijke tijd..maar nu ga ik weer terug naar dat pad,om mezelf weer 'HEEL"te voelen,

    jij ook erg bedankt voor je lieve reacties, ik kom je gewoon van tijd tot tijd eens opzoeken hier,

    lieve groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben voor en tegen... Net als dat elektronisch patientendossier. Altijd handig als artsen je hele medische leed kunnen inzien, maar persoonlijk zit ik niet te wachten op vragen die kunnen komen over eerdere behandelingen, wat dat betreft vind ik het weer minder.

    Ik vind wel dat het voor patienten open moet zijn, het gaat tenslotte over ons eigen lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. ik lees ook altijd mijn dossier als ze het daar leggen, of als ze het in de bak steken voor de deur dan neem ik het gewoon mee.. daar kijken ze ook wel heel erg van op en je hebt wel een enkele verpleegster die zegt dat dit niet mag. Ik vraag dan doodleuk gaat het dossier over mij of over jou.. en dan zwijgen ze snel. het vervelende momenteel is dat ze alles op pc intypen en niet meer inschrijven waardoor ik niet meer de kans krijg het te lezen maar ik vraag nu een kopie per brief om mee te nemen naar de huisarts en normaal geven ze dat - met een korte wachttijd - wel mee. die lees ik dan eerst.
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)