zaterdag 16 mei 2015

Vroege Natuurtocht

Het is vanochtend 05.50 uur als de wekker afloopt. Bijna tegelijk de telefoon en ik mompel slapend tegen mijn zus: "present". Wurm en rol me met alle moed die ik kan verzamelen uit bed. Heb ik écht tegen haar gezegd dat ik om dit tijdstip mee zou gaan? Lijf en geest protesteren uit alle macht - maar wie A zegt moet ook B zeggen ... #zucht. Ik zoek toch rust én stilte? Wat wil je nog meer om dit uur van de dag. Dus huppekee! In een helder moment trek ik alles wat warmte geeft aan: thermoshirt, wollen trui, winterjas, uggs en wollen sjaal. 

 
De Enterse Zomp vertrekt met de Regt door Zee om 07.00 uur voor de eerste Vroege Natuurtocht vanaf de Pelmolen in Rijssen. Brrrr ... en het is koud, en grijs en nat. Hoewel ik wel een vroege vogel ben vind dit niet bepaald grappig. Zo jammer in een open boot! 

  
We varen tijdens een 3 uur durende tocht met gids en twee schippers over De Regge. Wat wonen we hier in twente - en zo dicht bij huis - in een mooi stukje Nederland. En wat ben ik blij met mijn outfit alsof ik een Eskimo ben die naar de Noordpool gaat. Volgens mij ben ik de enige die het niet koud heeft!


Bij de stuw voorbij Zuna waar een vistrap is gerealiseerd moeten we via een overtoom UIT het water. We blijven in de boot maar moeten een klein stukje over land. De Regt door Zee wordt via een lorrie, die over een rail-baan wordt getrokken ook wel "tomen" genoemd verderop weer in het water gebracht en gaan we richting Nijverdal. 

 
De Nijlgans
 
 en een multi culturele samenleving - ook in de dierenwereld :-)
 
 
Terwijl de regen inmiddels genadeloos naar beneden valt en we onder de plu onze handen warmen aan een beker warme koffie met broodjes geniet ik stilletjes toch aan wat ik allemaal voorbij zie trekken. Ik houd er van!


16 opmerkingen:

  1. Ondanks de regen en de kou heb je toch veel moois gezien, lieve Anita...al zeg ik eerlijk dat ik zelf ook liever in zo'n bootje zou zitten bij een zomers temperatuurtje. Wat hebben jullie een fraaie tocht gemaakt. Ik ben heel blij te lezen dat je zo genoten hebt!!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je mail lieve Ingrid. Het gaat niet zo lekker momenteel maar dat had je al begrepen ;-) Ik ga hem nog wel beantwoorden hoor! Eerst even heel erg aan mezelf denken ... #nodig

      Verwijderen
  2. Ohh Anita wat een ''onmenselijke'' tijd om op te staan en ja zo koud op dat tijdstip .Gelukkig lekker warm aangekleed heb je toch erg genoten ,zo fijn om te lezen en wat een prachtige foto's laat je ons zien
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je toch een dappere kanjer. Ik geniet vanaf de kamer lekker warm met de houtkachel aan mee.
    Kom je gauw een keertje langs, lieve groet Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat stoer om zo vroeg mee te gaan, de regen maakte het er natuurlijk niet makkelijker op...
    Mooie tocht zo te zie n!
    Sterkte met alles...zorg goed voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je mooie foto"s gemaakt , kan me voorstellen dat je ondanks de kou heb genoten vanuit de Zomp de omgeving is daar zo mooi , alleen jammer dat het weer wat minder was vandaag !! Spreek je morgen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's smakkkkkk van mij op je Neus...!..xxx!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stoer om zo vroeg op pad te gaan, en wat is het waardevol geweest. Want zo te zien was het echt prachtig.
    Je hebt het over de enterse zomp, is dat dan bij het plaatsje enter. Die plaats blijft me altijd bij omdat we daar toen onze buitentafel gekocht hebben.
    Je hebt er prachtige foto's van gemaakt.

    Fijn weekend verder
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb je al bij de Enterse VVV gesolliciteerd? Xje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was wel heel vroeg maar juist als je zo vroeg bent zie je de mooiste dingen... Dan wordt alles nog niet zo verstoord door de drukte... Wat heb je een mooie tocht gemaakt Anita. Wel jammer natuurlijk dat het weer wat minder was... Maar je hebt blijkbaar toch lekker zitten genieten...
    Fijn om te lezen...
    Heel veel liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie tocht Anita, wel erg vroeg .....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gave tocht moet dat zijn geweest. Lekker genieten van het leven! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je hebt een mooi stukje Twente laten zien Anita Je moest dan wel vroeg uit de veren maar wel genieten althans ik wel van je prachtige foto's, vooral ook omdat ik van oorsprong uit Nijverdal kom.

    Liefs Marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ondanks de vroegte en de kou, heb je ons toch weer even een prachtig stukje Nederland/Twente laten zien!
    Fijn dat je er van genoten hebt!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Koppeling met Facebook18 mei 2015 om 22:16

    Loes van den Boogaard: Wat een plaatjes!!


    Wilma Maliepaard-Lodder: Wat een mooie tocht.


    Jannie Anema-vd Schouw: Stoer dat je toch bent opgestaan en mee bent gegaan. Fijn dat je hebt kunnen genieten van dit "natuur"uitje. Nu lekker onder de warme lappen en morgen uitslapen hoor xxx


    José van den Boogaard-Slagers: Prachtige plaatjes zussie, X.


    Jolanda van der Straat: "Nijverdal"?? Heb ik niets van gemerkt!!! Leuk stukje natuur. Met Hemelvaart ook langs de vistrap gefietst. Mooi.


    Engelien Soer: Wat een mooie foto's!


    Nina Meesters: Vroeg en koud... bikkel dat je d'r bent! XX


    Jarien Sinke: ...jeetje, wat een prachtige foto's van een mooie tocht...de omgeving is mij, als import-Zeeuw, best bekend...is idd een fantastisch gebied, óók voor fietsers...

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)