zaterdag 5 november 2011

All time favourite

Op de late zaterdagavond een bijdrage aan de Challenge van Renny: maak een blogpost over jou "all time favourite" brocante item.

Het is een Heilig Hartbeeld.
Gevonden tijdens het opruimen van de zolder bij ons thuis en flink gehaverd.
In ons ouderlijk huis heeft het beeld nooit gestaan.
Waar hij wél vandaan komt weet ik eigenlijk niet. Ik mocht hem van mijn moeder hebben. Het beeld heb ik destijds laten restaureren. Nu zou ik dat waarschijnlijk niet meer doen ;-) Alhoewel Hij was er erg slecht aan toe.



























Vanaf dat ik op mijn 22e op eigen benen ging staan heeft Hij een plek in de woonkamer. Later verhuisde Hij met ons mee en weer kreeg Hij eenzelfde plek op een hoekconsole.

Een Heilig Hartbeeld bestaat uit een staande Christus figuur gekleed in een lang geplooid gewaad. Meestal is op de borst een vlammend hart zichtbaar.
De handen kunnen zegenend zijn opgeheven of wijzen naar het hart.

We hebben er een altijd brandend (elektrisch) Godslampje bij staan zoals men dat vroeger ook had. Een lampje met een verlicht kruis wat dag en nacht brandt. Aan één arm hangt een tientje van een rozenkrans. Gekocht tijdens één van de vele Lourdesreizen die ik inmiddels ja-ren geleden heb gemaakt.

Voor nog meer "All time favourite"
neem dan eens een kijkje bij Renny van Bizzy @t Home

27 opmerkingen:

  1. Prachtig, zowel het beeld als je verhaal!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Anita......prachtig hoekje.....enne die foto van jullie twee zo mooi in het roze allebei....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik voor het eerst bij jou thuiskwam viel mijn oog al op dit mooie beeld. Het hoort gewoon in jouw huiskamer thuis. Mooi dat het in deze blog vol in de schijnwerpers staat, want dat verdiend het zeker!

    Liefs, Nien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is prachtig Anita en dat brandend kruislampje vind ik ook zo mooi. .Leuk om het verhaal er achter te horen.
    Fijne dag .!Lieve groet, Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een dierbaar hoekje...en wat een bijzonder lampje......
    Blijf maar kijken naar de foto van jullie hiernaast......hoe ontroerend......een prachtstel.....
    Fijne zondag
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Anita,
    Wat een prachtig beeld. Bij mijn oma stond altijd net zo'n beeld, ook op een console in een hoekje. Oma is er niet meer maar het beeld staat nu bij mijn ouders in huis. Zo'n lichtje hadden ze ook altijd branden...
    Ik wens je een heel fijne zondag,
    Groeyjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal achter dit práchtige beeld!!
    Het heeft een heel mooi plekje in jullie mooie gezin!
    Liefs xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn pa woonde vroeger pal naast een klooster. Bij hem thuis stonden onder andere van dit soort beelden, maar geen idee waar ze gebleven zijn ....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooi verhaal Anita en wat een mooi beeld!
    en wat bijzonder dat je naar Lourdes bent geweest, mooi ook die herinnering daaraan!

    ik wens jullie een heerlijke zondag!
    liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig beeld! En wat bijzonder dat je naar Lourdes bent geweest, lijkt me heel inspirerend. Schrijf je daar nog eens over of heb je dat al eens gedaan misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Enige posten van je gemist, maar ben inmiddels weer helemaal bij. Kan me voorstellen dat Rudi genoten heeft van zijn sprong. En dat beeld (ook al heb ik er zelf niets mee) is prachtig, en zo'n lampje heb ik nog nooit gezien.

    Geniet vandaag
    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi verhaal en, een schitterend hoekje heb je ervan gemaakt en de foto van jullie tweetjes,schitterend wat een prachtig stel zijn jullie,toch,.......fijne zondag,....dikke zoen,...xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bijzonder hoekje met dito verhaal! Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een beeld met betekenis, je zult hem niet snel zomaar wegstoppen, geef hem het plaatsje wat hij verdient!!!

    Geniet van je zondag meis!!

    Lieve groetjes!!!
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waardevol..............
    Geniet ervan Anita een dierbaar bezit.

    lieve groetjes
    Dicky Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooi beeld is dit en het staat prachtig in dat hoekje.
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha Anita, een heel mooi beeld en dat lampje maakt natuurlijk het hele plaatje compleet.
    Ik ben weer helemaal terug in blogland, want in de zomer staat alles bij mij op een sudderplaatje.
    heb je mijn giveaway al gezien?
    Lieve groet
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi hoekje Anita met dat mooi Heilig Hartbeeld en het lampje.
    Een mooie bijdrage aan de Challenge van Renny met ook een mooi verhaal.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Misschien raar maar ik had zo'n beeld niet bij jou verwacht ;)
    Wel bijzonder mooi dat je het al zolang in je woonkamer hebt..het hoort bij je dus!
    En wat zeg je nou over die rozenkrans?? Een tientje?? Wat is dat?
    Ik heb nl. net zo'n mini rozenkrans gekocht, wist niet dat ze zo klein bestonden..
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een mooi en heilig hoekje met een mooi verhaal! Bijzonder dat lampje dat altijd brandt.
    Leuk dat je meedoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi beeld zo. Straalt rust uit!
    En bedankt voor je stem! jij kan zeker mee in de polonaise dus de volgende x doe jij ook mee deal! xxx Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik weet dat Hij een royaal uitzicht in de kamer heeft over jullie, de gehele dag en als een wakende alert blijft, in voor en tegenspoed. Bij Hem is het hart zichtbaar op zijn gipsen geheel. Jullie harten stralen geborgen naar velen mensen uit. Men hoeft ze niet te zien en het heeft geen elektriciteit nodig. Maar is voelbaar als je dit blog leest of jullie kent. Liefs J xx
    O, en ik zie dat je hem een kleine interieur afstemming hebt gegeven:)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een mooi hoekje en een bijzonder verhaal.

    Fijne dag. Liefs, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig Heilig Hart beeld. Wij hadden 'm vroeger ook thuis maar waar die is gebleven????

    Mooi plekje in de hoek op een console.

    Wens je een gezellige avond,
    Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ooohh bofkont dat jij dat mooie bord hebt. Mooie spreuk voor ons he.

    Fijne dag vandaag lieve groetjes, Mir

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goedemorgen lieve Anita,

    Wat een mooi Jezusbeeld is dit meis...en dat lampje erbij is zo heerlijk nostalgisch!
    En dit lag gewoon op zolder...wat heb je nog meer moois op je zoldertje liggen hahaahhaa..
    dan kom ik graag eens kijken..

    Anita dit Jezeusbeeld maakt wel iets in mij los..Ik ben met het geloof opgevoed, waar je geen beeltenis van Jezus of Maria mocht laten zien...of een ketting met een kruisje..dit was verboden.
    Ik heb het geloof als kind als angstig ervaren..het was niet echt leuk...mijn andere zussen hebben dit overigens anders ervaren..

    Het eerste wat we deden toen we net waren getrouwd was een prachtig liefdevol schilderij van Jezus met duifjes ophangen en een Mariabeeld neer zetten..ohhh...wat voelde we ons bevrijd toen we dit gewoon in ons eigen huisje konden neerzetten...want we vonden dit gewoon mooi...
    Het heeft zelfs toen nog de nodige problemen gegeven, maar we hebben alles toen gewoon laten staan..het was ook een soort van rebels zijn.

    Het Jezusbeeld van jou is prachtig..en wat heeft het beeld een mooi plaasje...geniet er maar van..

    Dag meis..wens je goeds,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik hobbel er nog even achter aan hoor?! Vind je niet erg hé? ;-)

    Het is een prachtig beeld en mij ook zeker niet ontgaan, toen ik voor het eerst bij jou/jullie thuis kwam.

    Het heeft ook het mooiste plekje in jullie huis kunnen krijgen. En ik denk nu je, je een beetje in het brocante hebt verdiept....je heel blij bent dat dit gewoon bij je moeder op zolder lag! En dat je het beeld, juist van haar hebt mogen krijgen, heeft eigenlijk zoveel meer betekenissen.

    Wees er maar zuinig op.

    Veel liefs van mij xx

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)