zondag 28 maart 2010

Palmpasen

Wanneer ik precies mijn eerste palmpasenstok kreeg weet ik niet.
Ik was een jaar of vier, denk ik. Een palmpasenstok bestaat uit twee stokken in de vorm van een kruis. Uit de tuin van de buren werd buxus (palmtakjes) geknipt. Uiteraard met toestemming. Opgegroeid in een echt rooms katholiek gezin stond de palmpasenstok natuurlijk vol symboliek.

Bovenop de stok kwam het broodhaantje. Het brood is volgens de geleerden het symbool voor het breken en delen van het brood tijdens het Laatste Avondmaal (Witte Donderdag) Het haantje doet denken aan de haan die drie keerde kraaide toen Petrus drie keer had gezegd dat hij Jezus niet kende (Goede Vrijdag) Daaronder kwamen de palmtakjes symbool voor de intocht in Jeruzalem. Aan beiden uiteinden reikten een dikke sinaasappel en daartussen vrolijke slingers van suikereitjes, chocolade-eitjes, nibbitringetjes en gekleurde (mierzoete) schuimpjes. Volgens mij zonder symbool hihi Ik kan in ieder geval niet wat bedenken.
Eieren zijn het teken van nieuw leven (Paaszondag) maar in de vorm van chocolade veranderd dat natuurlijk de zaak. We moeten er maar doorheen kijken ...

In ieder geval vond ik het gehaakte eiernetje en de palmpasenstok altijd een erg leuke traditie. Trots als een pauw droeg ik de stok mee naar de kerk. Een bonte verzameling van de meest bijzondere en prachtige exemplaren. Menig moeder of oudere broer of zus had hiervoor zijn / haar creatieve talent uit de kast getrokken. Dat was ook de enige keer in het jaar dat de tijd vloog. Aan het eind van de mis was de stok namelijk nagenoeg leeg gegeten en het buikje aardig gevuld.

Onze kids zijn inmiddels te groot voor deze traditie. Het wordt nu een feestelijk gedekte tafel met een uitgebreid ontbijt met broodhaantjes, gebakken broodjes uit de oven, gekookte eitjes en alles erop en eraan. En … natuurlijk de eitjes van chocolade !!!

5 opmerkingen:

  1. Er zwerft ergens binnen mijn familie een foto, van onderhavige schrijver in zijn kleutertijd verkleed als paashaas onderweg door zijn buurt met op de kleuterschool versierde Palm Paasstokken.

    Ik denk dat dit een non-religieuze versie was, want de kleuterschool was van openbare aard. De stok was omwikkelt met rood crêpepapier dat door het zweten nogal had afgegeven.

    Anita jij weet wat dit voor uitwerking heeft voor mensen met KT ook al heeft het er niets mee te maken, maar het was rood, dus....

    Ook zongen we in de ronde door de buurt:
    "Pal-lem, pal-lem Pa-sen, Ei koerei!
    O-ver e-nen zondag krijgen wij een ei
    Eén ei is geen ei,
    twee ei is een hal-lef ei
    drie ei is een Paas-ei!"

    Het waren andere tijden, maar niet minder leuk. Volgende week gaan we hier weer een gezellig ontbijt tegemoet in de volwassen versie, met Paaschampagne en Engelse invloeden met ei, tomaat, saucijzen, bacon en champions. Heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou jaah zeg. Ik was die ene zin van "O-ver e-nen zondag" kwijt anders had ik de tekst erbij vermeld. Mijn moeder zong het in het dialect dus paasei werd poasei hihi Hier in huis wordt Pasen ook uitbundiger gevierd dan Palmpasen. Ook een heerlijk uitgebreid en gezellig ontbijt en daarnaast vieren we op die dag de 14e verjaardag van zoonlief. Het wordt dus extra feest !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Feest, feest, feest bij jullie met pasen!
    Een gezellige boel, samen met Brian zijn verjaardag.

    Wat een leuk verhaal.
    Hi ja, ik herinner mij nu ineens ook de versierde haantje op een stokkie. Ook van mij moeten er nog foto's zijn samen met een aantal buurmeisjes, de stok hoog gehouden natuurlijk haha. Trots ging het dan ook mee, naar het zondags bezoekje van opa en oma.

    Nu ik het zo lees, idd de netjes met eitjes?! Zijn ze trouwens nog te koop? Zag de broodjes toevallig wel liggen gisteren.

    Wij doen ook een gezellig paasontbijt/brunch.
    Een mooi gedekte tafel met heerlijke warme broodje,fijn beleg en heerlijk kopje koffie. En natuurlijk niet te vergeten een lekker eitje!

    Liefs xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat liedje waar René over zong ken ik nog heel goed van vroeger (jaren vijftig). Ook gelopen met een Palmpaasstok. Mara niets van dit alles.

    De week voor Pasen is hier in Spanje bijzonder. Semana Santa met al die processies. Gaan we zeker dit jaar weer naar kijken. Als het even kan ook nog een dagje naar Málaga.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi blog, bedankt voor het delen van je verhaal.
    Fijne avond,
    groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)