zondag 5 mei 2013

Vrijheid ...

 
"Vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid maak je samen"
 
 
 
Wat een mooie en indrukwekkende toespraak van Peter van Uhm (klik)
voormalig commandant der strijdkrachten, tijdens de herdenkingsplechtigheid op 4 mei bij het Nationaal Monument op de Dam.

"Ik hoop dat de nagedachtenis en saamhorigheid van 4 mei ons helpt om in tijden van "ik", het "wij" terug te vinden. Want niet vanuit het "ik" en het "zij", maar vanuit het "wij", ontstaan de goede dingen"

Prachtig betekenisvolle woorden voor elke dag! Diep onder de indruk ...
Hier past alleen maar respect en stilte.

En vandaag 5 mei vieren we bevrijdingsdag.
Ons er heel goed van bewust wat voor kostbaar iets dat is: Vrijheid!



  

22 opmerkingen:

  1. Hoewel ik het met het begrip vrijheid persoonlijk soms wat moeilijk heb, geloof ik in zijn algemeenheid dat het mooi is om vrij te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp het (denk ik) wel Rene ... Vrijheid kent vele vormen!

      Verwijderen
  2. Ik was er ook stil van Anita, liefs vanuit zonnig Heiloo! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel indrukwekkende woorden van Peter van Uhm!
    Fijne avond,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik vond het ook heel treffend, die woorden. Fijne avond!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat veel mensen onder de indruk waren van zijn woorden, juist en helaas omdat hij weet wat het is om iemand te verliezen die zo dacht vanuit het wij. Heel goed om daar met z'n allen bij stil te staan...vrijheid is een kostbaar bezit.

    Een fijne avond, Anita! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een toespraak die recht uit zijn hart kwam,
    mooi om te herdenken en te vieren.
    Fijne week Anita en lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waren prachtige woorden ,samen doen is altijd mooier ...fijne week lieve groet rosita xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. enne nog heel veel klusplezier in de tuin hahaha en wacht op het resultaat ben benieuwd zou zeker mooi worden xxxx roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige toespraak, recht vanuit zijn hart.... Ik was diep onder de indruk !!

    Nog een fijne avond Anita XxX

    Liefs, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie woorden en zijn doel lijkt bereikt: ze blijven hangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zijn hele mooie woorden, hoop dat vele dat met ons vinden en ze nakomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook ik was aangenaam verrast door de positiviteit van zijn woorden.. je kind verliezen is tragisch, en dan zo dienend blijven denken..! Diep respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb zoveel respect voor deze man. En hij kreeg er terecht een applaus voor.
    Wij moet er weer komen, gemeenschap, solidariteit, samenhang.
    Ik hoop dat zijn woorden tot nadenken aanzetten.
    Net het prachtige afsluitende concert op de Amstel gezien.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Inderdaad mooie worden......leuk he??..blond ???....liefs van mij...dikke knuffel...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik was er ook stil van, van die woorden...
    Ik wens jou een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helaas heb ik de toespraak niet gehoord. Wij hadden gisteren een ander feest. Mijn man was jarig. Maar ik lees veel positiefs.
    Ik wens je een fijne dag
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ja...Dhr van Uhm heeft mij geraakt.....dat je na zo'n verlies er toch nog zo in kunt geloven...hoe dan ook....samen...wij.....zij, jullie...nooit alleen.....

    lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha lieverd, bijzonder was dat hé.. ook op mij maakte deze bijzondere man veel indruk..

    dikke knuffel, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo belangrijk vrijheid,ik vind het ook altijd indrukwekkend,lieve groetjes Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is inderdaad mooi gezegd en zou dagelijks herhaald mogen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Indrukwekkend, vooral als je nagaat wat hij zelf heeft meegemaakt...

    Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)