zondag 26 juni 2011

Terug van even weg

We zijn terug van een paar dagen weg: Haarlem. Niet dat we alles gezien hebben maar het is een erg mooie historische stad met prachtige monumentale panden, hofjes en oude steegjes. De grote markt is het stadshart van Haarlem en daar is het met zicht op alle historische gebouwen als het stadhuis, de Vleeshal en de  Grote of St. Bavokerk gezellig vertoeven en léuk mensen kijken op één van de vele terrasjes. 


Prachtige monumentale panden.

Haarlem is een prachtige stad om uitgebreid te shoppen en kent een grote verscheidenheid aan bijzondere winkeltjes. Tijdens onze ontdekkingstocht sprongen er voor ons drie winkels met stip uit en die noem ik toch maar even:

In De wereld van Jansje aan de Grote Houtstraat 45 worden we hartelijk welkom geheten door medewerkers met een verstandelijke beperking. Het is een verrassende cadeauwinkel, met een mooie collectie duurzame en eerlijke producten uit de hele wereld. Daarnaast kun je er een kopje koffie drinken en iets eten.
Jansje is veel méér dan alleen een winkel en dat concept spreekt ons allebei enorm aan. We worden er spontaan blij van.


Op mijn vorige blog kreeg ik enkele tips dat we beslist eens een bezoekje moesten brengen aan medeblogster  Marianne van Verrassend Goed aan de Korte Houtstraat 3. Een sfeervolle winkel met een uitgebreid assortiment cadeauartikelen (zepen, geurkaarsen, emaille, zink, kant, riet, glas) , landelijke woonaccessoires en tuindecoraties. We werden er aller hartelijkst ontvangen. We hebben gezellig geteut en koffie gedronken en zijn natuurlijk niet met niets vertrokken. 
En bij het weggaan kwamen we toevallig nog een blogster tegen; Jannet van de blog Fluitenkruid. Het is maar een klein wereldje.




















Ananda is een nieuwetijdswinkel aan de Gierstraat 8 en we zijn er niet één maar zelfs twee keer geweest. Een geweldige winkel (als je er van houd) om uitgebreid rond te snuffelen, de sfeer te ruiken en te proeven. Wat een verscheidenheid aan boeken, edelstenen, (buddha)beelden, klankschalen, kaarsen, wierook, kristallen, etherische olie, CD’s en DVD’s, windorgels en hele bijzondere kaarten. Heer-lijk daar zou ik me best een hele dag kunnen vermaken !!!
En wat is het knus wonen in één van de vele hofjes die Haarlem rijk is. Verscholen achter een grote toegangspoort. De hofjes bestaan uit kleine huisjes grenzend aan een mooie binnentuin.
Een van de vele hofjes die Haarlem rijk is. 

Nadat we een ritje hebben gemaakt langs prachtige landhuizen en villa's met nog veel grotere tuinen rijden we richting zee. Even romantisch en stil genieten van de ondergaande zon ;-)

Stil genieten ...  

Heerlijk gegeten bij een Thais restaurant op advies en in gezelschap van onze hele lieve vriendin Marian (woont daar in de buurt) die gezellig aan komt schuiven om een vorkje mee te prikken. Enne komen we tot onze verbazing ook zomaar BNers tegen.

Together we are strong !!!       (dubbelklik)
Het was goed en fijn om even weg te zijn. Helaas bestaat er nog steeds geen aan- en uitknop onder onze hersenpan. Wat dat betreft is de situatie waarin we ons bevinden geen aantrekkelijke. We hebben niet uitbundig kunnen genieten zoals we anders zouden hebben gedaan. De dagen bestonden vooral uit het geluk van het samenzijn en de kleine genietmomentjes. Deze zijn voor ons zó bijzonder en zo enorm waardevol !!!!!  

30 opmerkingen:

  1. Marian van der Voort26 juni 2011 om 14:02

    En daar moet je het ook van hebben lieve Anita. De kleine genietmomentjes...
    De foto's en het verhaal eromheen is prachtig, en uitnodigend voor ieder ander.
    En toch onbewust weer even bijgetankt voor alles wat nog komen gaat.
    Ik moest aan jullie denken gisteren toen het zo'n druilerige dag was, zo troosteloos.
    Fijn dat dat jullie weekend in elk geval niet kon verpesten.
    Hou je taai allebei, ik denk aan jullie!
    Dikke knuf, Marian xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend fijn dat jullie zo heerlijk hebben genoten!
    Zo lees je maar weer wat echt balangrijk is in het leven.
    Wat heb je leuke foto's gemaakt en de foto van jullie samen
    Snel op zoek naar een lijstje om deze heerlijke herinnering
    weer in op te slaan ( doe ik zelf nl altijd).

    Een heel fijn weekend en genieten van het heerlijke weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk dat jullie ondanks alles toch de kleine genietmomentjes hebben kunnen pakken en het allerbelangrijkste het GELUK van SAMENZIJN. Ik schrijf dat ook bewust met hoofdletters lieve Anita, omdat ik weet wat een kostbaar goed SAMEN is. Als alles je voor de wind gaat sta je daar niet zo bij stil, dan is het zo gewoon, totdat.....
    Ik ben jaren terug met mijn zussen in Haarlem geweest, een prachtige stad.
    Ik hoop dat je die genietmomenten vast kan houden.
    Dikke knuffel, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wederom weer vergeten mijn naam erbij te zetten haha...

    Grtjs Mariska

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat jullie weer even een beetje hebben kunnen genieten met z'n tweetjes. Geniet- en geluksmomentjes, daar moet je het van hebben. Zeker als er weer een spannende tijd voor de deur staat.
    We hopen met jullie mee dat de nieuwe kuur aan zal slaan. HET MOET!!!!
    Geniet eerst nog maar even van jullie kinderen en deze mooie dag.
    In gedachten blijven we bij jullie.
    groetjes, Jantje en Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En juist die genietmomentjes zijn zo belangrijk. Ik hoop dat jullie er nog vele krijgen.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En deze momenten pakt niemand je meer af!!!
    Jullie hebben GENOTEN in hoofdletters.

    Toevallig is Marianne volger bij mij geworden dus toen ik hier 'Haarlem' zag staan had ik zoiets: Als Anita die winkel maar niet heeft overgeslagen. Gelukkig....je bent er naar toe geweest!!
    Ik weet niet wanneer jouw man met de kuren begint, maar alvast heel veel sterkte.
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat jullie ondanks de omstandigheden toch hebben kunnen genieten...juist de momenten van 'samen zijn' zijn zo belangrijk! Toen wij trouwden, was het thema van de ambtenaar van de burgerlijke stand ook samen...je staat er vaak niet bij stil, maar dat woord is zo waardevol!

    Haarlem is een super leuke stad, al ben ik in die leuke winkeltjes nog nooit geweest!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De foto van jullie 2 samen is zó mooi en bijzonder! Aan de buitenkant is niet te zien wat zich in jullie koppies afspeelt ....
    'Live strong',

    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Genieten zit soms in heel kleine momenten...vooral als je die SAMEN kan beleven. Een mooie blog heb je geschreven. Ik vond het heel fijn om jullie te zien en samen te eten bij de Thai zaterdag...ook een genietmoment!
    En morgen gaan jullie er ook weer SAMEN voor...dat maakt jullie zo sterk!
    Ik denk aan jullie lieve vriendin,
    dikke knuffel xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn dat jullie zo hebben genoten.....echt !! en welke BNers kwam je tegen dan ??....geniet nog maar even lekker verder vandaag...liefs Ria...xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik was even offline voor een paar dagen en ik start mijn "sleppie" op en het eerste wat ik zie verschijnen is jouw blog. En wat voor één... ik lees en geniet. Ik ken wat kronkeltjes van onder jouw hersenpan... en dan is het zo fijn om te lezen dat jullie toch weer je momentjes hebt gepakt... SAMEN!

    En wat gezellig dat Marian even is "aangeschoven". Ook zo'n genietmoment, want dit heerlijke mens moet je natuurlijk zien als je dan tóch richting "Westen" gaat!

    Dikke klapzoen lief mens XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb je ons een heerlijk kijkje gegeven in de minivakantie. Prachtige foto's en een leuke verwijzing naar allerlei winkels.

    Meid, wat weet je het goed te verwoorden hoe belangrijk het is SAMEN van GELUK te genieten.

    Prachtige foto van jullie SAMEN!

    Liefs,
    Gerreke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat fijn dat jullie zo genoten hebben .Prachtige foto's van het mooie Haarlem.En nu lekker nagenieten !!
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Anita'
    Prachtige foto's van Haarlem éen mooie tip om in de vakantie als wij daar in de buurt zijn naar toe tegaan .
    Mooi dat jullie samen daar toch genoten hebben ondanks alle hersenkronkels.Jij en Rudie hebben dit toch ondanks alles dik verdiend, en dit pakt niemand jullie meer af.
    gr Het Lensdopke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha Anita , sluit me aan bij de vorige reacties ,het is jullie zo gegunt..., maar wat heb je de zonsondergang toch mooi vastgelegt ,geweldig hoor , dat vind ik altijd een kippevel moment als de zon zo achter de zee lijkt te verdwijnen dan wil je elkaar alleen maar even lekker stevig vastpakken !!!
    Ben benieuwd wat je allemaal hebt gescoord !
    lfs mij !!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Na alle drukte is dat wel even lekker om eruit te zijn he....fijn dat jullie genoten hebben van het samenzijn , dat laad de batterij weer op voor de komende tijd.

    Ik duim mee dat het nieuwe medicijn z,n werk gaat doen, moet gewoon !!

    Nou , hier ook wat moe want de gang is niet alleen een puinhoop maar de rest eromheen ook. Alles is in de huishouding zo aan een beurt toe maar als ik vrij ben zoals morgen dan is de dag alweer volgepland en daarna is het weer werken.

    Ach, komt wel weer, eerst de komende hittegolf maar eens door zien te komen.

    fijne avond verder, xxx Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn dat jullie genieten van de kleine momentjes. Houd dat vast. Die doen het 'm vaak en blijven vaak lang hangen.
    Mooie foto´s van Haarlem, een pracht stad zo te zien.
    Nog een fijne zomeravond!

    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi lieve Anita en Rudi,

    Wat fijn dat ik jullie heb mogen begroeten in mijn winkel. Gelukkig had ik even tijd om met jullie koffie te drinken.(zaterdag had het hier n.l. te druk voor geweest).
    Ik vond ons gesprek byzonder en waardevol!!
    Het is zowieso altijd erg lief als mensen de moeite nemen om me op te zoeken.

    De reportage is een mooi verslag en super promotie voor Haarlem geworden.
    Heerlijk om te lezen dat ook Noordwijk en de Thai een succes waren.
    Nou alom een goed weekendje dus.
    Wat nog belangrijker is .....SAMEN ZIJN met degene die je zo dierbaar is!

    Ik hoop dat jullie nog wat kunnen nagenieten bij thuiskomst, want dan moet je vaak weer overgaan op de dagelijkse beslommeringen he.
    Nou er af en toe hersensspinsels zijn dat begrijp ik helemaal hoor!

    Weet dat ik diepe bewondering en respect voor jullie heb!! Jullie bezoek vergeet ik niet zo gauw meer. In gedachten een beetje bij jullie....

    lieve warme groet, van mij vanuit een inmiddels zonnig Haarlem

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super dat jullie het geweldig hebben gehad. Zo met z'n tweeën er even tussen uit, in een andere omgeving die even afleid. Een kostbaar samenzijn in deze zware periode. Knap dat jullie, ondanks alle tegenslag, nog zo intens kunnen genieten en de knop (al is het maar voor even) kunnen omdraaien om intens "te leven". Ik hoop dat deze mini boost jullie even wat energie geeft de komende tijd. Gr. J

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Anita, jullie zijn weer thuis en hebben het fijn gehad. Hopelijk nemen de dagelijkse zorgen niet alles over maar kun je nog even het fijne gevoel vasthouden. Ga je ons nog laten zien wat voor moois je bij Marianne gekocht hebt?
    Groetjes Jannet

    Oja over de volgerslijst, die heb ik inderdaad niet. Je kan in je dashboard onder leeslijst mijn blog evt toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey lieverds!

    Jullie minivakantie is hoe dan ook waardevol geweest zo te lezen! Dicht bij jezelf en dicht bij elkaar is heel bijzonder!
    Fijn!

    Tot gauw weer!!
    Lfs Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  23. hoi
    fijn dat jullie er ondanks alles toch nog lekker van hebben kunnen genieten.
    en de fotos zeggen genoeg.
    lfs petra

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vind het ook een heerlijke stad Haarlem. Soms ga ik er naar toe als ik naar Noordwijkerhout moet voor mijn aangepaste schoenen.

    Lieve groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ben en Claudia27 juni 2011 om 16:26

    Hoi,

    Wij vinden Haarlem ook een erg gezellige stad, fijn dat jullie ondanks alles zo hebben genoten, de foto,s zijn voor ons erg herkenbaar.

    groetjes Ben en Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo,

    Wat fijn dat jullie zo hebben genoten, dit is zó waardevol.
    We gaan duimen morgen!!

    groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Lekker er even zo tussenuit. Wij doen dat ook graag, maar vaak te weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Anita,

    Wat fijn te lezen dat jullie zo genoten hebben.
    Ja, ze zijn zo belangrijk de Genietmomenten samen met de mensen die je dierbaar zijn...
    Voor vandaag wens ik jullie veel sterkte, denk aan jullie........
    Veel liefs
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Jullie hebben eruit gehaald wat er inzat! Heerlijk zo even saampjes er tussen uit...helaas doen we dat allemaal veel te weinig.

    Liefs, Franca

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Héé... Fijn om te lezen dat jullie toch heerlijk SAMEN hebben GENOTEN van die eigenlijk o-zo kleine momentjes... maar tegelijkertijd o-zo groots...

    Ik kan en wil eigenlijk ook niet eens voorstellen hoe alle gedachtenstromen door jullie bovenkamers rondschieten... Wat een rollercoaster van emoties gaan jullie door... Dat is iets wat je niemand toewenst!

    Samen met jullie en vééle anderen HOOP ik mee dat het nieuwe medicijn zal aanslaan!!

    Een dikke knuffel op deze tropische ZOMERdag! En heel veel succes en sterkte de komende tijden!!

    Leroy&Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je hier op het blog mee komt lezen. Laat je ook even een berichtje achter ... Dank je wel :-)